Autobrief II aangenomen door de Eerste Kamer. Hoe zat het ook alweer.

Op 5 juli heeft de Eerste Kamer ingestemd met het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II. Hiermee is het proces omtrent de besluitvorming inzake de autobelastingen tot 2020 afgerond. We hebben u al volledig geïnformeerd over de aankomende wijzigingen, maar hoe zat het ook alweer?

Bijtelling

Vanaf 2017 gaat er standaard bijtellingspercentage gelden voor zowel diesel, benzine als hybride auto’s. Het percentage is vastgesteld op 22%, hetgeen dus lager uitvalt dan de 25% van voor de periode van de bijtellingskortingen. De enige uitzondering die gehandhaafd blijft betreft auto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram/km, de geheel elektrische auto’s dus. Hiervoor geldt een bijtellingspercentage van 4%.  Vanaf 2019 geldt dit percentage alleen voor zover de cataloguswaarde niet hoger is dan € 50.000,-. Ook zal deze uitzondering nog tussentijds worden geëvalueerd en er vanaf 2019 nog wijzigingen kunnen worden doorgevoerd. Alle auto’s met een tenaamstelling van voor de wetswijziging welke in de 25% bijtellingscategorie vallen, worden niet terug gezet. Voor auto’s welke in een lagere categorie vallen, geldt de overgangsregeling van 60 maanden vanaf tenaamstellingsdatum.

Bijtelling vanaf 2017:

Schermafbeelding 2016-07-14 om 15.13.28

Wegenbelasting (HSB) en BPM
De volledig elektrische auto’s blijven nog even vrijgesteld van BPM en voor de HSB geldt het nihiltarief. PHEV blijven profiteren van het HSB-halftarief tot en met 2020. Een geleidelijke stijging in 2019 en 2020 is afgewezen. Verder is te melden dat de HSB tarieven per 2017 algeheel zullen dalen en wordt de BPM in stappen afgebouwd tot en met 2020.